Webbplatsen använder teknik som troligen inte stöds i din webbläsare. Vissa saker kan se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.
Gå direkt till huvudinnehållet

Lärare på teaterutbildningen

Huvudlärare och kursansvarig

imagew3aa.png

Carl Johan Kilborn började improvisera inför publik år 2000. Idag är han konstnärlig ledare för Göteborgs improvisationsteater och Primalimpro i Göteborg. Vad gäller manusteater har han ena foten i den psykologiska realismen utifrån Stanislavskij-metoden. Den andra foten har han i den fysiska teatern utifrån Grotowski efter de år han jobbade med Teater Albatross.

”Improvisationen är för mig grunden i allt teaterarbete. Den tvingar dig att vara närvarande i nuet och lyssna på din motspelare. Detta kan du ha med dig även när du jobbar med manus. Du har förberett dig och kan din text, men du går ut på scenen som ett blankt papper. Beredd att påverkas av min motspelare.”

Carl Johan är också utbildad musiklärare och älskar att få med musik på ett eller annat sätt i sina slutproduktioner.

Teaterlärare
image4m12h.png

Henrik Bergström Virta har arbetat som teaterlärare och regissör sedan 2001.
Som scenartist har fokus varit sång och gestaltning i olika former. I första hand som medlem i Sångensemblen Amanda från Göteborg men även i andra fria grupper och musikaliska sammanhang.
I Amanda har han varit medskapare och instruktör i närmare 25 år med scenframställning, devising och regi som fokus. Ensemblen arbetar främst med deviseade föreställningar i gränslandet mellan skådespeleri, musik och rörelse. Sedan 2005 ägnar sin Henrik också åt teaterimprovisation i olika konstellationer och har undervisat på 2:a långs improvisationskurser. Han har också varit konstnärlig ledare i Borås improvisationsteater. I manusteatern är Stanislavskijs metoder, med influenser från efterföljare som Michail Chekov, Viola Spolin m.fl., det centrala i undervisningen.
Henrik är legitimerad lärare i teater, musik och litteratur.

”Mitt mål är att hjälpa till att hitta ett uttryck där flow och en scenisk sanning samverkar. Det trovärdiga i uttrycket står alltid fokus och hur det förhåller sig till föreställningens konstnärliga uttryck.”

Carl Johan Kilborn

Kursansvarig
Senast uppdaterad: 2022-01-27 12:25