Deltagarhälsa
Hos oss på Göteborgs folkhögskola arbetar vi för att våra deltagare ska må bra och nå så långt som möjligt i sina studier. Utgångspunkten för deltagarhälsoarbetet är relationell, den trygga gruppen som lär i delaktig gemenskap. Vi lär tillsammans, vi lär av lust och vi tar hand om varandra.
Lärandet
Våra deltagare har alla olika bakgrund, behov, erfarenheter och förutsättningar och det är utgångspunkten för vår undervisning. Vi tror inte på att individualisera för varje enskild deltagare utan undervisningen ska vara tillgänglig för alla i gruppen med alla de variationer som finns där. Nära relationer, hög lärartäthet, specialpedagogisk kompetens i grupperna samt medvetna pedagogiska val för hela gruppen är i fokus. Det som är nödvändigt för somliga är ofta bra för alla.
Deltagarhälsoteamet (DHT)
Deltagarhälsoteamet består av kurator, speciallärare, specialpedagog, socialpedagog, IT-pedagog, studie- och yrkesvägledare, biträdande rektor och rektor. Deltagarhälsoteamets uppgift är att skapa förutsättningar för framgångsrika studier. Vi samarbetar med deltagare och lärare för en god, inkluderande och tillgänglig lärmiljö.
Stödjande strukturer
Gruppen är central på folkhögskolan men för deltagare på allmän kurs finns också utrymmen i skoldagen för deltagares individuella arbete. ”Eget arbete” är ett sådant pass, där lärare finns tillgängliga, men deltagare själva väljer vad de vill eller behöver arbeta med. Två gånger i veckan är det ”Öppen skola” där deltagare fikar, träffas i studiegrupper och får möjlighet att samtala med lärare kring just sina frågor.
Specialpedagog och speciallärare ingår i arbetslagen på allmän kurs och kompletterar ämneslärare på lektionerna. De träffar också deltagare i valämnet ”Studiehandledning” där deltagare i lugn och ro får tillfälle att utforska just sitt sätt att lära. Här finns också skolans IT-pedagog med. Kurator erbjuder enskilda samtal, men träffar också alla deltagare i åk. 1 i ämnet ”Livet och hälsan”. Socialpedagog finns med på raster och ”Forumtid” och arbetar för att utveckla förtroendefulla relationer till och mellan deltagare, samt med att fånga upp deltagare och deltagares behov utanför klassrumssituationen. Socialpedagogen också ansvarig för valämnet ”Kreativ verkstad”.
Vi i deltagarhälsoteamet
Specialpedagog, Speciallärare
Kompletterar ämneslärare på lektioner och i planering av en tillgänglig undervisning där gruppens behov blir tillgodosedda. Ansvarar för valämnet ”Studiehandledning”. Vid behov finns möjlighet att träffa specialpedagog eller speciallärare för enskild handledning rörande individuellt lärande, organisering och planering av studier, studiestrategier eller kompensatoriska hjälpmedel.
Maria Lange, Speciallärare
Sara Samuelsson, Specialpedagog
Kurator
Arbetar främst med deltagares enskilda problematik för att främja välmående. Samarbetar med lärare och övriga professioner i teamet för att aktivt stärka deltagares upplevelse av trivsel och trygghet i skolan. Träffar deltagare i åk 1 i ämnet ”Livet och hälsan”."
Caroline Andersson, Kurator
caroline.j.andersson@vgregion.se
072-252 36 95
IT-pedagog
Ansvarig för skolans digitala strategi. Har som uppdrag att stärka deltagares och lärares digitala kompetens och att utforma anpassat digitalt stöd.
Sandra Alsterlind Waegle, IT-pedagog
sandra.karleson.waegle@vgregion.se
Socialpedagog
Arbetar för att utveckla förtroendefulla relationer till och mellan deltagare, samt med att fånga upp deltagare och deltagares behov utanför klassrumssituationen.
Andrea Engelbrektsson Mehringer, Socialpedagog
Studie- och yrkesvägledare
SYV erbjuder enskild vägledning inför framtida studier och yrkesliv. Genomför gruppinformation och stöd gällande ansökningar till högskola och universitet.
Anna Hermansson, SYV